HBO

Igra prijestolja: Što smo vidjeli u sedmoj sezoni?

Sedma sezona Igre prijestolja (Game of Thrones) je iza nas. Bila je dugo očekivana iz više razloga. Umjesto u travnju, stigla je tek u srpnju, predviđeno je 7, a ne 10 epizoda i ovdje je već sasvim jasno da je Martinov udio sveden na minimum. Kako je sve to skupa ispalo? Koji su dojmovi? Što smo dobili ove sezone? Odgovore na ta i još poneko pitanje pokušat ćemo dati u ovom tekstu koji dolazi gotovo mjesec dana nakon kraja emitiranja sedme sezone. Svima su se sada (nadamo se) dojmovi slegli, a mogućnost spoilera svedena je na minimum.

Reakcije mnogih komentara su tijekom cijele sezone bile izrazito mješovite, a takve su ostale i na ocjenu cjelokupnog dojma 7. sezone. Osobno se pridružujemo tim procjenama i osjećajima te moramo naglasiti da je ovaj osvrt bilo podosta teško napisati i držati se neke kategorije objektivnosti. Shodno tome, počeli bi kratkim ponavljanjem gradiva.

>> 5 fantastičnih glumačkih transformacija kroz serije

Epizode sedme sezone ukratko

1. Epizoda

Arya tamani Freyeve i maksimalno ispunjava svoj build prema cool ubojici. Njena transformacija je gotova i sada sve što preostaje je da se to u što se pretvorila (što smo čekali i gledali svih ovih sezona)  na neki način iskoristi u fabuli koja slijedi. Što je to? Pa odgovor nismo jasno dobili do kraja sezone.  Druga bitna stvar je Sam i njegov život u Citadeli koji je popraćen podužom genijalno komičnom scenom njegove dnevne rutine koja se fantastično stopila u jedan jedini motiv … sranje. Poznato svima koji su okusili čari visokog školstva. Vidimo da su u Westerosu stvari poprilično slične.  Daenerys je sletila u Westeros.

2. Epizoda

Arya nije ubila Edu Širina u sceni koja se masovno popljuvala zbog njegove prisutnosti ali je zapravo fantastična po svom sadržaju. Šteta što je ostala minimalno iskorištena i zapravo izolirana od bilo kakvog daljnjeg smisla, izuzev onog da nam da do znanja da Arya ipak nije psihopatski serijski ubojica(pun not intended.) … još. Uvjerljivo najlošiji i najplići negativac u seriji, Euron, masakrira iritantne pješčane zmije i ekipu(ona slatka je ostala živa ajd barem to).  Jon Snow kreće upoznati Daenerys. Napokon. Cersei je i dalje kraljica … nekim čudom. THE moment epizode: Varys kao junak radničke klase. #živiodrugvarys

3. Epizoda

Upoznali se Jon i Daenerys! Mašala. I skoro se potukli. Tyrion je opet svugdje negdje tu sav pametan i simpatičan, ali uloga mu je skresana već drugu sezonu za redom. Kuća Tyrell pada brže od gaća u bordelu. Totalno razočaravajuće. Cersei je i dalje kraljica, nekim čudom.

4.Epizoda

Bran The Spoiler guy se vratio doma i sad već solidno kontrolira fantastičnu lepezu moći. Nitko nije nešto impresioniran. Sve što smo dobili je jedna, ali ipak dobra, scena kada  “maloprsti” ostane creeped out.  Sparing između Brienne i Arye … zlato od scene koja je kao i mnoge druge slabo iskorištena(o toj problematici više kasnije). Daenerys napokon pušta s lanca svoje “divljake” i zmaja koji totalno zgaze Lannistere .. do te mjere da mi ih je skoro bilo žao. Cersei je nekim čudom i dalje kraljica, a Daenerys u bitku ide u stiliziranom kaputiću.

5.Epizoda

Svašta nešto sitno a ništa konkretno. Sve u svemu, Jon i simpatična ekipa probisvjeta idu zarobiti zombija s ciljem da Cersei pristane s njima u borbu protiv istih. Jon i dalje ne benda koljeno Daenerys. Maloprsti muti. Arya nije nikoga ubila.  Cersei je nekim čudom i dalje kraljica Jaime je i dalje papak.

6. Epizoda

Ova epizoda će biti i ostati jedna od najosporivanijih u sezoni a možda i u cijelom serijalu.  Ako su se ove sezone svi kretali kao Usain Bolt, onda su se u ovoj epizodi koristili Warpom. S vedrije strane, bilo je stvarno ugodno i zabavno vidjeti “Suicide squad” na okupu. Daenerys spašava guzicu ekipi, jedan zmaj odlazi na smrznutije pašnjake, Jon ponovo pokazuje suicidalne tendencije. Ima više sreće nego pameti. Zombi zmaj. Cersei je i dalje kraljica …. kako?

7.Epizoda

Incest! Incest za kojeg je navijalo stotine tisuća ljudi! Priznajte i sami ste navijali za to. Eat that ŽM! Arya i Sansa konačno likvidiraju maloprstog uz neidentificiranu pomoć Brana koji je opet creepy. Moglo je ispasti i bolje.  Pas i Brienne imaju genijalnu kratku scenu o Aryi. Cersei je … i dalje … kraljica. Jamie više nije papk. Zid je dobio rupu. Eto zombija.

>> Game Of Thrones: Kako bi Westeros izgledao u 21. stoljeću? (VIDEO)

HBO

Što smo dobro vidjeli u 7. sezoni

Da ne budemo negativni, počet ćemo s dobrim stvarima u posljednjoj sezoni jer ih je zaista bilo. Prva stvar koja upada u oči ove sezone je to da je cijela sezona izgledala kao Hollywoodski film A produkcije. Vizualno je sve odrađeno zaista sjajno i teško da bi moglo biti bolje. CGI, koreografije borbi, velike scene … sve je zaista vrhunski odrađeno.

Druga odlična stvar su zaista mnoge pojedinačne scene s odličnim dijalozima već izgrađenih likova koji su toliko vjerni vlastitoj izgradnji lika da je to sve skupa bilo uistinu užitak gledati. Na trenutke je bilo čak i epski. Šteta što se ovdje ugurao taj “ali” o kojem ćemo kasnije. Primjer tih scena su ona između Psa i Brienne u zadnjoj epizodi, Arya i Brienne kada ukrste mačeve, Olena i Jamie,  Varys … u svim scenama gdje govori, upoznavanje Jona i Daenerys, Sam i WC, gotovo cijela avantura ekipe koja je išla iza zida … itd.  Ponekad se činilo da bolje nije moglo.

Treća odlična točka je bila bitka u 4. epizodi. Uz pokoju manu zaista je izgledala epski, ali na jednu bitku po sezoni smo već navikli.

Četvrta stvar koja je odrađena dobro je odnos Jon-Daenerys. Počeo je napeto i dugo je kao takav trajao. Nije bilo idealiziranja iako smo nekako znali kako će završiti. Poanta je da se na sreću oko toga pisci nisu žurili. Čisto solidna love story.

Humor je peta stvar koju bi izdvojio kao sasvim soldan dio ove sezone. Iako humor nije prva stvar koja vam padne na pamet kod ove priče, znalo ga je tu i tamo biti i rijetko bi razočarao. Taj trend se nastavio i ove sezone a počeo je, po nama, epskom scenom Samovog dana u Citadeli i završio njegovim susretom s Branom. Zasigurno se našla još koja ok sitnica, ali po našoj procjeni ovdje zaista dobre stvari staju.

HBO

Što je trebalo, moglo i moralo biti bolje?

Svima je poznata činjenica da je Martinov materijal u ovoj sezoni isključivo generalno kretanje prema kraju priče. Možda će zvučati kao prožvakani klišej, ali ta činjenica je bolno vidljiva u mnogim problematičnim aspektima ove sezone, pa nabrojimo neke.

 1. Kohezija priče – Kohezija priče i raznih plotova u 7. sezoni gotovo i da ne postoji. Zapravo, cijelu sezonu najbolje bi mogli opisati kao nizanje scena, od kojih su mnoge zapravo dobre, ali najčešće djeluju kao nešto samo za sebe i izolirano, dok kao cjelina jedva da se ikako drže zajedno. Istinu za volju, GOT ima mnogo plotova koji svojim ispreplitanjem čine ovu epsku priču i Martin je uložio mnogo truda i talenta da ih zadrži kao smislene cjeline koje djeluju u koheziji i čine koliko toliko zaokružene cjeline .. dakle ne jednu nego njih nekoliko, ali se i dalje vidjelo da će u nekom trenutku doći u doticaj i lijepo sjesti na svoje mjesto. Koncept uzroka i posljedice je uvijek bio podosta jasan. Toga zapravo više skoro da i nema. Jedino što sve ovo drži na okupu su likovi koji se pojavljuju u tim scenama i gradnja cijele priče tokom prijašnjih sezona. Ova sezona je trebala biti prava od dvije kada se svo to građenje napokon posloži i kada vidimo rezultate … a rezultati su na žalost osrednje posloženi i zapravo žive od hypa i “stare slave” likova zbog njihovog djelovanja u sezonama prije.

2. Rupe u priči – Pod rupe u priči smo stavili nekoliko različitih problema koji kao zajednički nazivnik najbolje djeluju pod ovim imenom. Ova sezona ima nešto manje vremena na raspolaganju, ali to je bio odabir autorskog dvojca, ne TV kuće. Ok, dakle manje vremena pa se neke stvari moraju ubrzati, razumljivo, međutim to “ubrzanje” je išlo na uštrb nekih apsolutno krivih stvari. Prva od njih je apsolutno antiklimatično uništenje kuće Tyrell koje se dogodilo u 2 minute .. ako i toliko. Najgore od svega je što su time išli i kontra vlastitog kanona iz ranijih sezona kada se vidjelo ta ta ekipa definitivno nije mačiji kašalj i da samo uz njihovu pomoć Lanisteri drže kraljevstvo na kakvom takvom okupu i tada su još bili u boljem stanju nego sada. Odjednom, ta ekipa više nije s njima nego protiv njih a posljedica nigdje, štoviše, obrisali su ih kao pljuvačku s cipele. Jako loše. Nešto slično dogodilo se i s ekipom iz Dornea, ali taj brod je otplovio još u prošloj sezoni u apsolutno blesavo riješenom prevratu. Ako se to već i moralo dogoditi, trebalo se uložiti 5-10 minuta serije i to riješiti na iole plauzibilan način tipa masovna izdaja ili nekakav podli pokolj koji je svrgnuo te kuće s pozicija moći. Nešto što bi Martin zasigurno napravio, ali scenaristi serije nisu bili kadri. Šteta.

Kako se Cersei održala na poziciji kraljice? Nakon svih događanja iz prošlih sezona to je realno gotovo onoliko koliko je realno da će Theonu narasti … dio koji nedostaje. Ok, možda je i moguće .. ali zašto ne uložiti 10ak minuta da se to prikaže?

Gdje je su nestala dva od sedam kraljevstava? Riverland, dom Tullyevih i pokrajina kojom vlada obitelj Arryn kao da ne postoje.

Bran. Čovjek koji već sada gleda 8. sezonu serije, ali ga nitko baš ne doživljava. To uključuje i autore serije, na žalost.

Rupa ima još, što manjih što srednjih, ali to ste i sami vidjeli. Ako vam ikada budu trebali lanci za auto u sred snježne oluje, znate koga treba nazvati.  Zovite Night Kinga, stvoriti će vam lance od nikuda.

3.Protok vremena i brzina putovanja – Ova problematika je nešto što na žalost kako tako često vidimo u mnogim serijama, međutim to je nešto na što NISMO navikli u ovoj seriji, a da stvar bude gora doveli su cijeli koncept brzine do ekstrema. Osim što je to problematično samo po sebi, u ovoj sezoni je to gotovo uništilo neke odlične scene i čitavu 6. epizodu radeći pritome ne rupu nego krater u priči. Ta famozna 6. epizoda, koja je trebala i mogla biti jedna fantastična priča grupe zanimljivih likova i to još  u akcijskom naboju,  zamagljena je apsolutno glupim i nimalo potrebnim rupetinama u vidu prolaska vremena, gdje je Gendry valjda brži od Flasha, ptica koja nosi poruku putuje brže od zvuka, a zmajevi s kojima Daenerys dolazi spasiti stvar valjda imaju warp pogon u guzici. Sve skupa strašno šlampavo, a što je najgore, šlampavo je bez potrebe. Nikakvi ekstra novci niti vrijeme na ekranu nisu bili potrebni za sve to riješiti bolje i kvalitetnije. Potrebno je bilo malo mašte i truda, nečega čega u pisanju kod GoT-a po svemu sudeći sve više nedostaje.  Nije da će to natjerati da se serija više ne gleda, međutim uzimanje te činjenice zdravo za gotovo od strane show runnera je nešto što smeta.

Ruku pod ruku s tim problemom ide i koncept doživljaja prolaznosti vremena. Ove sezone, koja se odvija tijekom vremenskog perioda od gotovo godinu dana, nemamo apsolutno nikakav doživljaj da je tome tako. Serija nije zapravo nikada bila optimalna po tom pitanju, ali do sada se kako tako ipak  osjetio prolazak vremena. Zašto se to zanemarilo u 7. sezoni ostaje misterija. Od samog efekta više smeta šlamperaj koji se tako lako mogao riješiti s par riječi u kadru tipa “dva tjedna kasnije”. Ovako imamo dojam da su brodovi na jedra brži od glisera i da naprave put oko cijelog kontinenta brže nego što Jadrolinijin brod dođe iz Rijeke do Dubrovnika.

 >> 6 pozitivaca iz serija koji su zapravo kreteni

Zima dolazi

Da su ovo svi problematični aspekti ove sezone, nisu, međutim ovo su oni ponajveći uz kojeg bi još eventualno trebalo izdvojiti karakterizaciju Daenerys, koja je često izrazito simplificirana i zasigurno je jedan od likova kojeg su autori serije najviše promijenili s obzirom na originalni materijal ili ju pak uopće nisu shvatili. Što god da je slučaj, šteta da je tako.

Uz svo shvaćanje toga da je knjga jedan medij, a TV serija sasvim drugi, nećemo uopće ocjenivati ovu sezonu prema tim parametrima, već prema parametrima dosadašnjih sezona. Međutim, čak i u tom sustavu krajnja ocjena nije baš laskava. Sezona je bila i više nego gledljiva i svakako zabavna, međutim, izuzev par trenutaka, nismo imali biti čime oduševljeni, a većina pozitivnog osjećaja je prema nekim trenutcima koje smo očekivali ili priželjkivali da se dogode. Dojam je da se autori serije jednostavno nisu snašli u ulozi glavnih pisaca, i da situaciju, kada su karte podijeljene i svi igrači na tabli jasni, nisu znali iskoristiti situaciju u opisati samu igru. Drugim riječima, većina Martinovog materijala je bila iznimno dugi put i priprema za određenu situaciju i recimo rasplet, dok su rezultat svega toga u ruke dobili show runneri koji sami jednostavno nisu znali što će s tim, ili barem nisu dovoljno znali. Jedino gdje su autori odradili vrhunski posao su mikro scene i određeni dijalozi kod situacija jedan na jedan s nekim likovima, međutim dalje od toga jednostavno ne ide.

Jesu li za to krivi format, nedostatak inspiracije i talenta, nedostatak vremena,  fokusiranje na druge aspekte serije(vizualne), nije jasno ali nije niti bitno. Da se razumijemo, serija je i dalje dobra i više nego gledljiva te nas je ostavila gladnima za nastavak, međutim, ono što je neosporno je činjenica da se spustila za stepenicu ili dvije niže po pitanju kvalitete i poprimila previše “klasičnih” TV karakteristika, a izgubila previše onih koji su od nje napravili već sada neosporni klasik.

>> Vodič kroz premijere serija za rujan 2017.

U očekivanju nove sezone, podijelite mišljenja s nama, jer zasigurno nismo sve naveli, a možda se i ne slažete s nama (iako smo mi u pravu i oko toga nema rasprave, eventualno oko toga da smo i više u pravu nego što mislimo).

Winter is coming. Doslovno. Hladno je.

Igor Margan

Komentiraj

Komentara