Preljub/The Affair – 3. sezona (2016)

Omiljena serija mama i tata i drugih ljubitelja obiteljske drame vraća se u manje strastvenom ruhu. Plus: barem od odgovornih roditelja više ne zahtijeva da je se gleda skrivećki nakon što djeca zaspe. Minus: možda ćete ipak obnoviti pretplatu na onaj paket programa koji uključuje sadržaj XXX.

Treća sezona Preljuba premješta fokus s ljubavnika na njihovu roditeljsku ulogu i to je jedina veća promjena u odnosu na prethodne dvije. Akcijska fabularna linija iz prve i druge sezone razriješena je priznanjem ubojstva iz nehata Scottyja Lockharta. Nema nove koja bi je nadomjestila. Naime, epizode se organiziraju oko izmučene duše pisca Noe Sollowaya, a znamo da on ima štošta na savjesti. Nakon što su ga otpravili na devetomjesečno izdržavanje kazne, a stanovnike Montauka ostavili da relativno lako prebole smrt problematičnog Scottyja, scenaristi nastavljaju radnju Noinim povratkom na slobodu. Zadržano je nelinearno pripovijedanje i poliperspektivnost ljubavnoga kvadrata. Gledatelju treba vremena da pohvata poremećeni redoslijed događaja. Dosad smo naučili da istina ima više lica, ovaj put pratimo kako krivnja zbog kojekakvih pogrešnih odluka mijenja likove, najviše i očekivano Nou (Dominic West) i Alison (Ruth Wilson). Sollowayev roman požeo je uspjeh, no njegova još neobjavljena autobiografija pokazuje se ne tako pouzdanim svjedočanstvom o ljudima i zbivanjima, a ni sjećanju ne treba vjerovati. Poliperspektivnost zaigrala je u neku ruku i kao filozofski problem – u jednoj epizodi raspravlja se što dijeli strastveni seks od silovanja. Trebamo li se čuditi što američki puritanski um uvodi novi lik Francuskinje da moderira tu raspravu?

Od preljuba do suvremenosti prošlo je pet godina. Ako smo u prvim dvjema sezonama gledali likove kako spaljuju sve mostove, sada svjedočimo izradi zapisnika štete. Ljubavnička uloga previše je uzela maha i likovi su se povukli u unutarnje drame. To je, nažalost, seriju opteretilo nepotrebno dugim kadrovima likova dok obavljaju svakodnevne poslove. Prečesta upotreba dramatičnih krupnih planova približila ju je sapunicama. Možda su time scenaristi htjeli dopuniti rupe u scenariju jer im je ponestalo materijala za sukobe. Ipak, osmislili su dovoljan broj susreta naših junaka da u njima ponove neke nenaučene lekcije. Gledatelje zadržava znatiželja tko je Sollowaya prilično ozbiljno uzeo na zub (napokon gledamo Brendana Frasera u ulozi negativca). Ruku na srce, stalo nam je i do toga da saznamo kako izgleda sreća sagrađena na tuđoj nesreći (pogađate – ne izaziva zavist). Na seriju navučena publika posegnut će za zalihama znanja iz psihologije; valja pohvatati motivaciju likova i posljedice traumatične prošlosti Alison i Noe. Opet, teško je oteti se dojmu da scenaristi plešu po rubu koji dijeli izvrsnu dramsku seriju od sapunice. Serija će nagraditi strpljiva gledatelja s nekoliko izvrsno napisanih i odglumljenih scena, ne samo između ljubavnika nego i između roditelja i djece. U njima likovi, naknadne pameti, analiziraju svoje izbore u prethodnim sezonama. Ima tu sjajnih uvida povrijeđene supruge Helen (to je i dalje daleko najbolje osmišljen lik, a tumači je Maura Tierney); osvježenje je da dosad relativno plošni macho Cole (Joshua Jackson) manje upotrebljava pesnice, a više glavu, dok je Alison prešla iz žene mučene tragedijom gubitka djeteta u impulzivno biće slično djetetu. Pametne i sjajno raspisane, psihološki uvjerljive dijaloge, zahvaljujući kojima i dalje svima preporučujem Preljub, vrlo vjerojatno potpisuje jedan od scenarista Hagai Levi (koji je taj zanat ispekao na seriji Na terapiji).

Joshuu Jacksona gledaj u Preljubu na Pickboxu

Radnju usporava Sollowayevo razvučeno kopanje po davnoj i nedavnoj prošlosti, kao da su se scenaristi dosjetili u posljednji tren ne tako elegantnog rješenja kojim bi od njega učinili manje odbojan lik (o tome bi nešto mogla reći njegova najstarija kći; treba čekati do posljednje epizode na neočekivan i dirljiv susret oca i kćeri). U taj projekt upregnuti su i njegova djeca i Noina sestra, duhovi pokojnih Sollowayevih, čak i bivša supruga Helen. Svašta smo očekivali od novih veza, međutim, dok stvarni život ide dalje, scenaristi su se odlučili da u fikciji novi stari partneri Louisa Leon (Catalina Sandino Moreno) i doktor Vic (Omar Metwally) nakon rastave znanih nam junaka ostanu u sjeni njihovih starih ljubavi.

Budući da je serija počela i nastavila se kao svojevrsna anatomija preljuba, čini se prirodnim obogatiti je novim preljubima. Zbog toga je, između ostalog, uveden lik Francuskinje, nešto kao europski pogled na uskogrudne američke intimne veze. I nju je pokosio šarm isluženoga pisca. Nasreću, napokon je zaigrala roditeljska uloga četvero junaka. Dapače, većina sukoba u trećoj sezoni odigrava se na liniji dobrog i lošeg roditeljstva te njegova nasljeđa. Dosad smo imali premalo prilike vidjeti likove kako ih ta dimenzija lomi. Ta slabo iskorištena karta otkrila je još jednu neistraženu ranu po kojoj vrijedi čačkati, a to su naši junaci kao djeca svojih roditelja. Znamo da je Alison majka napustila i da je Noah imao loš odnos s ocem, i kad uz to gledate narcistički samozadovoljni roditeljski par bogate Helen, postane logičnija bračna nesreća Sollowayevih.

>> GLEDAJ PRELJUB NA PICKBOXU

Je li serija obogaćena Brendanom Fraserom? Da, ako pronalazite zadovoljstvo u promatranju karme na djelu – i kad je ili ako je to sadističko iživljavanje nad preljubnikom. Nažalost, izmišljeni alter ego prerijetko uspije kao dramaturško rješenje (osim u Klubu boraca, ali Preljub nije bio te sreće). Seriju koja je tako dobro postavila odnose ipak teško može vući lik pisca u krizi srednjih godina s koliko se god Francuskinja spetljao; to je dovoljno da zadrži stare ovisnike o seriji, ali nedovoljno da osvoji nove.

U posljednjoj epizodi taksist pita Nou: „Kamo dalje?“ To pitanje visi i nad glavama scenarista.

recenzentica: Andrea Milanko

Komentiraj

Komentara